cum-te-ferești-de-fraude-online

Printre mailurile de dimineață, tab-uri noi deschise, scroll după scroll pe Facebook și alte căutări pentru credit online nebancar se pot ascunde și fraudele online. Dar cum îți dai seama dacă o tentativă de fraudă a ajuns sau nu în inboxul tău? 

  • Ai primit mesaj că ai câștigat ceva, dar nu te-ai înscris la un concurs?
  • Ai primit mail cu aprobarea unui credit online nebancar, dar nu ai solicitat niciunei instituții financiare acest lucru?
  • Ai primit o notificare de accesare a unui link în care este specificată oportunitatea de a obține bani pe loc?

Înseamnă că cineva încearcă să ajungă cu orice preț la datele tale bancare sau personale. Tentativele de fraudă online sunt tot mai frecvente și se manifestă în diverse moduri: mesaje, imagini, SMS-uri, email-uri, apeluri de la numere necunoscute, programe software. Ele apar când te aștepți mai puțin, chiar și atunci când tu cauți să aplici pentru credit online nebancar. Cu toate acestea, dacă fraudele sunt identificate corespunzător, ele pot fi ușor de recunoscut și evitate fără ca datele tale personale să fie afectate.  

În acest articol îți arătăm cum să #FiiSafePeNet, îți enumerăm câteva dintre cele mai întâlnite tehnici de fraudare din online și te sfătuim ce să faci în cazul în care ai fost chiar tu victima unei astfel de fraude. 

Cum recunoști o fraudă online?

Phishing pe mail

phishing-pe-mail-fraudă-online

Dacă în subiectul unui mail ai văzut: 

Important: Contul tău a fost suspendat!

Și în corpul mailului ai găsit un link greu de descifrat: 

link-greu-de-descifrat

Cel mai probabil, cineva încearcă să-ți fure identitatea și datele contului tău bancar. 

Această tehnică de fraudare online poartă denumirea de phishing. Mai exact, este vorba de un atac cibernetic în care cei care îl inițiază urmăresc să obțină date confidențiale precum nume de utilizatori, parole și, în special, detalii referitoare la cardurile de credit pe care le folosești. Acest tip de atac are loc de obicei prin email spoofing sau instant messaging și are ca scop redirecționarea utilizatorilor spre o adresă web falsă. 

Este de reținut că aceste mesaje vin sub umbrela unui nume de persoană de renume sau sub numele unei afaceri legitime. 

Scenariile de phishing sunt adesea ingenioase și bine gândite. Cei cu rea intenție pot trimite un e-mail care pare că vine din partea unei companii legitime, cum ar fi o bancă sau un IFN, sau chiar un serviciu pe care îl utilizați. E-mailul poate solicita actualizarea informațiilor personale, invocând un motiv urgent sau plauzibil, la fel ca în exemplul de mai sus. 

Fenomenul FluBot

Un software (malware) ce preia controlul telefonului tău, oferind acces la informații personale. Țintele lor sunt conturile bancare. De aceea, te sfătuim să fii cu ochii în 4 atunci când cauți un credit online nebancar. Dacă în cazul în care o persoană îți solicită prin SMS descărcarea unei astfel de aplicații, ține minte: un link sigur de accesat arată așa: https://credex-ifn.ro/aplicatia-mobila/

Întâi verifică textul linkului, vezi dacă cuvintele sunt clare și dacă sunt scrise corect. Atacatorii cibernetici folosesc ori linkuri cu texte greu de descifrat ori linkuri cu texte care par legitime, cum ar fi: credx-inf.ro.

Adresa URL ar trebui să înceapă cu https, acel s arată faptul că un site este securizat. Mai mult de atât, caută lângă URL simbolul cu lacăt. Lacătul te asigură că informațiile tale sunt criptate și, prin urmare, protejate. 

Vishing

smishing-ul-phishing-ul-prin-sms-fraudă-online

„Vishing”, combinația celor două cuvinte: „voice” și „phishing”. 

Vishing este metoda de fraudă online prin care atacatorii induc în eroare oamenii telefonic cu scopul de a divulga informații confidențiale sau pentru a oferi accesul la conturile bancare prin telefon. 

Ai primit un apel neașteptat? Bine, nimic ciudat.

Dar cum îți dai seama dacă este vishing sau o persoană cu intenții bune? 

Cele mai cunoscute abordări de vishing sunt cele ce au la bază inginerie socială, adică manipularea încrederii persoanelor din spatele telefonului. Astfel de abordare exploatează adeseori tendințele naturale ale oamenilor de a fi utili, de a evita conflicte și de a respecta autoritatea. 

Mai jos am simulat un dialog fictiv pentru a-ți arăta cât de departe se pot duce atacatorii cibernetici pentru a ajunge la datele tale bancare:

Atacator cibernetic: Bună ziua, sunt Ana, customer supportul companiei Credex. Suntem în proces de actualizare a sistemelor noastre de securitate și avem nevoie de parola dvs. pentru a confirma profilul de client pentru aplicarea la credit online nebancar.

Victimă a fraudelor online: Bună ziua, Ana. Nu mi s-a spus nimic despre aceasta. Nu ar trebui să primesc confirmarea printr-un e-mail în acest sens?

Atacator cibernetic: În mod normal, da. Dar din cauza actualizărilor, serverul nostru de e-mail este oprit temporar, așa că sunăm clienții direct. E foarte important să facem acest lucru acum pentru a evita orice întrerupere a serviciilor dvs.

Victimă a fraudelor online: Înțeleg, dar mi s-a spus să nu dau niciodată parola nimănui.

Atacator cibernetic: Înțeleg preocuparea dvs., dar în acest caz este necesar. Vin din partea companiei Credex și nu avem altă modalitate de a finaliza această actualizare.

P.S. Nu comunicați niciodată parolele sau datele personale telefonic, înainte de orice altceva dă-ne un mesaj, verificăm imediat situația întâlnită împreună. 😉

Ce faci dacă ai fost victima unei fraude online?

Primul și primul, dar primul lucru pe care să-l faci este să intri de pe un alt dispozitiv și să-ți schimbi parolele aplicațiilor pe care le aveai în telefon, parolele pe care le aveai pe rețelele de socializare, mail și mobile banking.

Nu ezita să informezi cât mai repede posibil instituția financiară la care ți-ai deschis contul pentru a solicita blocarea sau dezactivarea temporară a acestuia.

Cum să-ți protejezi datele atunci când ești în căutarea unui credit online nebancar?

Fii prudent când navighezi pe internet. Dar mai ales, fii prudent atunci când dai mai departe datele tale personale. CNP-ul sau detaliile cardului bancar sunt share-uite doar în momentul în care ești complet sigur că instituția financiară căruia le comunici este legitimă.

Înainte de solicitarea unui credit nebancar online și completarea formularului, asigură-te că ai înțeles politica lor de confidențialitate și ce anume se întâmplă ulterior cu datele tale personale după ce le-ați furnizat.

Evită plata în avans

Face parte din cele mai comune fraude online întâlnite. În momentul în care primești solicitarea unei plăți în avans pentru a „garanta” sau „procesa” împrumutul, reține faptul că poți fi în acel moment să fii victima unei astfel de fraude. 

O instituție financiară legitimă nu-ți va solicita niciodată plata în avans înainte de a vă oferi un împrumut.

Cunoaște bine instituția financiară la care aplici pentru un împrumut

Înainte de solicitarea unui credit, fă un research mai amănunțit despre instituția financiară nebancară de la care dorești să soliciți un împrumut. 

Uite câteva sfaturi pe care să le urmezi:

Verifică informațiile de contact

Asigură-te că instituția financiară nebancară are informații de contact valide și accesibile, mai exact un număr de telefon și o adresă de e-mail unde poți contacta echipa. Înainte de aplicarea la un credit online verifică dacă aceste adrese de contact sunt reale. 

Ca de exemplu, la Credex, pe pagina noastră de contact regăsești adresa de e-mail, numărul de telefon și toate conturile Credex de social media. Avem inclusiv programul de lucru în care ne găsești la birou. 

Ferește-te de oferte prea bune pentru a fi adevărate

Fraudele online se ascund cel mai des sub umbrela ofertelor prea bune pentru a fi adevărate. Dacă dobânda sau termenii de împrumut par incredibil de favorabili, te sfătuim să iei acest lucru ca pe un semnal de alarmă. În mod normal, niciun împrumut nu vine fără costuri, nici măcar un credit online nebancar. 👍🏻

Obținerea unui credit online nebancar poate fi rapidă, sigură, avantajoasă și desigur REALĂ, așa cum este în cazul creditelor pe care le găsești la Credex. Însă, este foarte important să #FiiSafePeNet și să verifci de fiecare dată legitimitatea instituției financiare nebancare sau a oricărei altei instituții înainte de a începe un proces de colaborare sau un schimb al datelor personale.

Resurse care ți-ar mai fi de folos înainte să aplici pentru un credit online nebancar sau când vrei să afli mai multe despre noi: